MXFans                                                     MXFans
Motocross forever!                                             Motocross forever! 
MENÜ

A versenyről, kategóriákról és a szabályokról

Mmoelln1.jpg

1947-ben kiírásra kerül a Motocross des Nations, tíz évvel később az egyéni világbajnokság a fél litereseknél, 1962-ben a 250, ill. 75-ben, a 125-ös géposztályban is. A motokrossz szabályai a kezdetek óta alig változtak.A pálya hossza általában 1500–2500 méter hosszú, minimum 6 m széles, teljesen zárt, önmagába visszatérő, természetes és mesterséges akadályokkal kiépített körpálya. Fontos eleme a rajtegyenes, mely minimum 85, maximum 125 m hosszú, beépített, 40 versenyző egy sorból történő indítására alkalmas rajtgéppel. A közönségsiker nagyban függ a pálya területének jó kiválasztásától, a nyomvonal kijelölésétől, mert jó esetben a látványos, izgalmas küzdelmek az egész pályán jó láthatóak. A szabályoknak megfelelően a pálya vezetésének, akadályok és fordulók kialakításának a versenyzők biztonsága érdekében olyannak kell lennie, hogy az átlagsebesség az 55 km/órát ne haladja meg. Kétakadály (ugrató) között minimum 30 m távolságnak kell lenni, a cél előtti szakaszon már akadály nem lehet. Az a versenyző, aki a futam közben elhagyja, vagy levágja a pályát, kiesett a versenyből. Ugyanez vonatkozik arra is, aki szándékosan akadályozza, feltartja versenyzőtársait. Az elsőként célba érkező versenyző a futam győztese, az őt követők befutási sorrendjük szerint a helyezettek és ennek megfelelő helyezési pontot kapnak. A versenyek két futamosak és a helyezési pontok összesítése alapján hirdetnek versenyeredményt. Világszerte igen sok kategóriában bonyolítják le ezt a versenyágat (50, 65, 85, 125, 250, és 500cc) valamennyit csak szólóban, de világbajnokságot csak 125, 250 és 500-ban, illetve oldalkocsis géposztályban.

A versenyző a verseny során nem részesülhet idegen segítségbe, szerelőjének, stábjának közreműködését csak az erre kijelölt pálya melletti külső depóban veheti igénybe. Magyarországon a bajnokságokban és díjversenyeken az 50, 65, 85, 125, 250 ccm-es gépek vesznek részt. ( a 250 ccm géposztály úgynevezett open, itt indulnak megkülönböztetés nélkül az ennél nagyobb hengerűrtartamú gépek is.) A hazai versenyrendszerben bárki részt vehet, aki MAMS (Magyar Motorsport Szövetség) versenyzői licencével rendelkezik. A versenyrendszer három lépcsőben zajlik, az élsport, utánpótlás sport és tömegsport szintjén. A II. osztályú bajnokság legjobbjainak kötelező a felkerülés az élcsoportba, a III. osztály számára nincs ilyen előírás. A gyerek kategóriákban már akár 5 éves kortól, a felnőtt géposztályokban 125cc-ben 14, a 250 ccm-ben 15 éves kortól lehet indulni. Sportorvosi alkalmasság és szülői hozzájárulás természetesen szükséges.

Európai osztálynévAmerikai osztálynévHengerűrtartalom
(Két ütem)
Hengerűrtartalom
(Négy ütem)
Megjegyzések
MX1 Motocross/Supercross
(azelőtt "250")
250cc 450cc  
MX3 abbamaradt
(azelőtt "nyitott osztály")
250cc+ 450cc+ jellemzően 500cc két ütem, vagy "nyitott" osztály
MX2 Motocross Lites/Supercross Lites
(azelőtt "125")
144cc 250cc  
85BW Supermini 85cc-112cc 150cc "BW"= nagyobb kerekek
85SW Mini 85cc 150cc

(ha a klub megengedi)

"SW" = kisebb kerekek
65 Mini 65cc N/A  

Szavazás

Szerinted jó lett az oldal?
[1] Nem,rossz lett
[2] Egynek elmegy
[3] Nem a legjobb
[4] Nem lett rossz
[5] Igen,jó lett
Asztali nézet